zaterdag 7 april 2018

Gemaakte keuzes


Keuzes




Bak:
De vorm van de bak is een 6 hoek. Dit sprak mij gelijk al heel erg aan. Ik vind producten vaak tof als ze een geometrische uitstraling hebben en er delen in voor komen die ook terug komen.
Zo heb ik er rekening mee gehouden dan de radiussen veel al gelijk zijn en de vormen van de bak.
Ook de functies die in de bak zitten of eraan vast zijn allemaal geplaatst op een plaats waar dezelfde afstanden zijn en/of terug kerende patronen bevatten.
De bak zelf is helemaal van 1,5mm plaatstaal. Ik heb ervoor gekozen om de bak uit 1 deel te maken en helemaal dicht te buigen, omdat ik denk dat dit de makkelijkste manier is van assembleren. Daarnaast vind ik het er ook gewoon mooier uitzien als de bak niet vol zit met puntlas plekjes.
De radius die ik aan de bak gegeven heb was visueel gezien erg aantrekkelijk, maar ook heel functioneel.
Omdat de warmte wat uitzet als hij naar boven komt blijft nog steeds alles gewoon verzit, maar niet exact dezelfde warmte als in het midden. Dat geeft ook gelijk een extra functie aan het grillen op de barbecue. Zo kan je dus de dingen die je snel gaat wil hebben in het midden leggen en als het langzaam moet grillen dan leg je het wat meer aan de zijkant.
Zo heeft het design van de bak ook nog een extra functionaliteit.
Ook heeft de radius die de bak heeft ook nog een functie voor de rand die om de bak heen zit.
Door de radius kan de rand halverwege de bak blijven steken en kan de bak er dus niet doorheen vallen als je hem optilt.



Grill:
Ik was heel erg aan het twijfelen wat ik moest doen met de grill. Otto had aangegeven dat we gemakkelijk een grill konden kopen en die op maat konden maken en die dan gebruiken voor de barbecue.
Op de website van de praxis had ik een losse grill gevonden. Dit was een grote ronde grill. Deze zou ik dan op maat kunnen knippen en er zelf een frame omheen kunnen zetten.
Alleen was dat stiekem nog best veel werk aangezien de grill dan vast zou zitten aan 1 stang dwars en de rest recht. Waardoor ik heb dus alsnog extra zou moeten gaan verstevigen.
Verder had ik nog gekeken om zelf alles te gaan puntlassen, maar dat zou een flink karwij worden. Daarnaast vond ik het ook minder professioneel eruit zien als een kant en klare grill.
Na mijn bezoek aan het openhaarden bedrijf heb ik van hun een stuk grill plaat mee gekregen.
Deze heb ik daarna zelf op maat gemaakt en in mijn eindmodel



Handvat:
Ik vind dat er een mogelijkheid moet zijn om de barbecue op te tillen en dus ben ik gaan kijken naar mogelijke manieren om dat te doen.
Zo kwam ik na wat brainstormen al snel bij een handvat terecht. Alleen moest ik nog beslissen of hij in de bak zelf zou komen of aan de buitenkant van de bak.
Een van de belangrijke dingen aan de bak vond ik dat je hem op verschillende manieren moest kunnen gebruiken.
Zo wilde ik dat de bak zowel op een tafel zou kunnen staan, maar ook op de grond. Daarom wilde ik dat mijn bak handvatten zou krijgen. Zodat hij makkelijk te verplaatsen zou zijn.



Poot:
Ik heb ervoor gekozen om 3 poten te gebruiken voor mijn barbecue. De reden hiervoor is dat het sowieso visueel er erg goed uitziet met de zes hoekige vorm van de bak.
Daarnaast staat de barbecue ook extra stabiel op een instabiele ondergrond als hij 3 poten heeft. Zo kan hij nooit gaan wiebelen en hoef je niet bang te zijn dat je vlees van de barbecue afvalt als iemand per ongeluk een tik geeft tegen de barbecue.
Ik vond het ook erg leuk om gebruik te maken van een ronde vorm voor de poot. Aangezien ik in de bak ook wat rondingen had zitten vond ik dit wel toepasselijk. Ook vind ik het ook niet zo heel tof als alles helemaal strak is.
Aangezien het een barbecue is voor de outdoor vond ik het tof om een vorm van buiten naar de barbecue te halen. Daarom ben ik onderzoek gaan doen naar dieren en vormen die ik tof vond. Zo kwam ik bij het vogelbekdier terecht. Een vogelbekdier heeft een hele aparte snavel met een hele excentrieke vorm. Dit vond ik wel een toffe vorm om terug te laten komen in mijn barbecue.
Vandaar dan ook dat de poten deze vorm hebben.
Wat voor mij ook belangrijk was was dat de poot een ronde onderkant had zodat hij een niet al te breed raakvlak had met de grond, om zo ook weer wiebelen tegen te gaan.
Een puntige poot was ook een optie, maar ik wilde sowieso niet al te puntige vormen gebruiken in mijn ontwerp om zowel veiligheids- als visuele aspecten.



Rand:
Toen het idee kwam om een rand te maken om de bak dacht ik gelijk aan hout. Ik vind de combinatie van hout en staal gewoon heel erg mooi. Het geeft een hele industriƫle look en daar hou ik wel van. Alleen kwam het probleem van de ontbrandings temperatuur van het hout.
Aangezien hout een ontbrandings temperatuur heeft van 250-350 graden celcius en de grill rond de 340 graden celcius kan worden.
Daarna kwam het idee om de rand los te maken zodat de bak zowel met als zonder rand gebruikt zou kunnen worden. Zo kunnen mensen zelf bepalen wat ze makkelijker vinden om te gebruiken.
De poten heb ik aan de rand vast gemaakt zodat de bak niet per definitie op poten hoeft te staan en om de rand een extra functionaliteit te geven.
In de post van mijn bezoek aan het openhaarden bedrijf staat een verdere uitleg over de keuze voor het maken van de rand.
Zo heb ik verder gekeken naar Suprisol, Promafour en heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt om de rand van een ijzeren profiel te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten