woensdag 11 april 2018

Bezoek: Openhaarden bedrijf


Voor dit project heb ik contact gezocht met een openhaarden bedrijf genaamd Heerkens openhaarden.
Hier wisten ze natuurlijk alles van metaal soorten en warmte. Zelf had ik hier nog niet zoveel kennis van en dus was het voor mij zeker zinvol om hier met wat experts over te praten.
Ik heb hun mijn ideeën laten zien en heb hun in principe gewoon de vrijheid gegeven om op het idee te mogen schieten.
Ik had ook wel een aantal specifieke vragen, zoals de rand van mijn barbecue.
Ik heb namelijk een tijdje zitten twijfelen van welk materiaal ik de rand zou maken. Ik vond zelf een industriële look erg interessant, vandaar dat ik daardoor al snel ging nijgen naar hout, omdat ik ijzer en hout zelf ook heel mooi vond.
Maar omdat de rand van de barbecue direct tegen de bak waar de kooltjes in zouden zitten zou staan was hout niet echt de beste optie. (Aangezien grills wel een temperatuur van rond de 340 graden Celsius kunnen bereiken. En de ontbrandingstemperatuur van hout tussen de 250-350 graden Celsius ligt.)
Bij het openhaarden bedrijf hadden ze wel wat materialen die erg goed tegen de hitte van de barbecue zouden kunnen.
Ik had van hun dan ook 2 opties gekregen. Het ene materiaal hete Suprisol en het andere Promafour.
Suprisol was er gewoon in 30mm dikke plaat alleen was erg moeilijk te schroeven en boren omdat het erg breuk gevoellig is. Om hier in te schroeven (de pootjes eraan vast) was een erg lastig idee. Tenzij ik het echt zou kunnen verankeren en er een stalen plaat aan de onderkant tegen aan zou zetten. Dit was allemaal onnodig veel werk.
De 2de optie, Promafour, was een betere optie. Deze plaat soort is een stuk sterker. Helaas alleen dat deze plaat er maar in 15mm dikte was. Mijn ontwerp van mijn barbecue had een rand van 30mm dik en dus zou ik 2 platen op elkaar vast moeten maken of ik zou gewoon de plaat als 15mm dik kunnen gebruiken.
Na dit gesprek heb ik een reststuk Promafour mee gekregen om thuis te kunnen kijken of ik dit materiaal wilde gaan gebruiken.
Ook hebben ze me een reststuk gegeven voor mijn grill. Aangezien ik een relatief kleine barbecue heb hadden ze nog een reststuk voor mij liggen.

Toen ik wegging bij het bedrijf had ik een heel goed gevoel. Ze hebben me erg goed geholpen en me voorzien van de informatie die ik nodig had.
Ook de materialen kwamen erg goed van pas en daar was ik erg blij mee.
Helaas heb ik de Promafour uiteindelijk niet meer gebruikt in mijn eindmodel. De reden hiervan was was omdat ik het een beetje af vond staan tegenover de rest van mijn ontwerp.
Ik wilde een wat meer industriële look en dat zou ik niet krijgen met de Promafour.
Uiteindelijk heb ik voor mijn eindmodel gekozen om een ijzeren frame te gebruiken en die in elkaar te lassen.
Zo behield ik toch een beetje de industriële look en kon het materiaal ook nog eens super goed tegen de warmte van de kolen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten