vrijdag 18 november 2016

Plan van aanpak

Plan van aanpak




Achtergronden van het project



Deze periode is het GGMD de klant.
GGMD staat voor Geestelijke Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening.
Het GGMD begeleid mensen die doof of slechthorend zijn en eventueel ook een visuele beperking hebben in heel Nederland, dus ook in Eindhoven.
In Nederland zijn er naar schattig 40.000 mensen die doof-blind zijn.
Van deze groep is 5% doofblind geboren (congenitale doofblindheid) en 95% in de loop van hun leven doofblind geworden (verworven doofblindheid).
Verreweg het grootste gedeelte van de doofblinden (70 tot 75%) is 65 jaar of ouder.
Deze mensen zijn bijvoorbeeld doofblind geworden door trauma of ziekte.
Ook zijn er bepaalde syndromen zoals, het syndroom van Usher waardoor ze op latere leeftijd doofblind worden.
Bij het syndroom van Usher wordt iemand bijvoorbeeld doof geboren en wordt in de loop der jaren het zicht steeds slechter tot dat hij/zij helemaal niets meer ziet.

Voor doofblinde mensen is hun wereld relatief klein in vergelijking met ons.
Aangezien communiceren vooral een probleem is.
Ze communiceren bijvoorbeeld door 4 handen gebaren of vingerspellen in de hand.
En ze eigenlijk niet echt zelfstandig deel kunnen nemen aan dagelijkse bezigheden, zoals boodschappen doen.
Helemaal omdat er voor deze mensen erg weinig soorten activiteiten voor thuis en met andere mensen zijn hebben ze ons gevraagd om een spel te ontwerpen wat ze eventueel zelfstandig of met meerdere spelers kunnen spelen.
Vooral op de momenten dat ze geen begeleiding krijgen (wat vaak maar 4 uur in de week is) zitten ze vaak gewoon alleen thuis.
Op deze momenten is het belangrijk dat ze een goede vorm van vermaak hebben.
Een spel zou hiervoor dus een goede uitkomst zijn.
Het spel mag zowel een bestaand spel als een volledig nieuw spel zijn.
Het bestaande spel mag dus ook gewoon op zo’n manier aangepast worden dat het speelbaar wordt voor doof-blinde mensen.
Bij het ontwerpen moet je ervan uitgaan dat de mensen die het gaan spelen volledig blind en doof zijn.
En dat deze zintuigen dus volledig onnodig zouden moeten kunnen zijn bij het uitvoeren van het spel.
Het mag wel een moeilijk spel zijn, want verstandelijk hoef je er niet van uit te gaan dat er ook een achterstand in is. Daarnaast is elk spel uit te leggen door de begeleiders.
Vooral denken en voelen zijn dingen die mensen die doof-blind zijn goed kunnen.
Hier kan ik in mijn spel veel gebruik van maken.
Door bijvoorbeeld verschillende reliëfs te gebruiken om verschil aan te geven.

Probleemstelling
(eenduidig)


Hoe ontwerp ik een spel dat zonder begeleiding speelbaar is voor doof-blinde mensen?



Randvoorwaarden


Materialen
-        lijm
-        Schrijfgereedschap
-        Papier
-        Meetgereedschappen
-        Schroeven
-        Laptop
-        Hout
-        Kunststof
-        Afbreekmes
-        Schaar

Middelen
-        SolidWorks
-        3D printer
-        Lasersnijder
-        Vacuümvormer
-        Freesmachine
-        Lokaal
-        Tijd
-        Internet

Kennis
-        Kennis van GGMD
-        Hulp van leraren en leerlingen
-        Hulp bij het gebruiken van de machines




Op te leveren producten

-        Plan van aanpak
-        Planning
-        Pakket van eisen/pakket van wensen
-        Morfologisch overzicht
-        Schetsen
-        Gedetailleerd CAD model
-     Presentatie
-     Schaalmodel
-     Projectverslag



Afbakening/risico’s


Wat volgens mij wel bij dit project hoort.
-        Model maken (1 op 1)
-        CAD tekening
-        Schetsen
-        Presentatie
-        Een doos voor het spel
-        Een handleiding

Wat volgens mij niet bij dit project hoort.
-        Een handleiding in braille schrijven

Wat de risico’s zijn van het project.
-        CAD tekening
-        Planning aanhouden en bijwerken
-        Haalbaarheid van concepten
-        Het beperkt aantal productiemogelijkheden
-        Werken met de machines





Kwaliteit


-        Het plan van aanpak is duidelijk en overzichtelijk en begrijpelijk voor mensen die geen specifieke kennis hebben over industrieel product ontwerpen.
-        De planning is overzichtelijk zodat er ineen oogopslag gezien kan worden wat er wanneer moet gebeuren.
-        In het pakket van eisen en wensen is begrijpelijk weer gegeven wat er van het product wordt verwacht.
-        In het morfologisch overzicht staan duidelijk oplossingen voor problemen die bij het product komen kijken.
-        Ik kan schetsen maken in 3 punt perspectief, zowel ronde als vierkante vormen met balpoint pen.
-        Ik kan een gedetailleerd CAD model maken in SolidWorks van elk individueel onderdeel van het spel.
-     De presentatie legt duidelijk uit wat het eindproduct is en hoe de fase naar het eindproduct gelopen is.
-     Het schaalmodel wordt gemaakt door materiaal dat niet makkelijk splintert en/of breekt en is makkelijk handelbaar door iemand die doof-blind is. Dit model wordt 1 op 1.
      Bij het maken van een model kan ik gebruik maken van de 3D printer, laser snijder, vacuümvormer, draadbuiger en de CNC frees (eventueel met aansturing). Ook kan ik gebruik maken van papier, tempex karton en andere kunststof soorten, stof, hout en ijzer als materiaal.
-     Het projectverslag geeft duidelijk weer hoe het project gelopen is en wat het eindresultaat geworden is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten