Plan van aanpak
Achtergronden van het project
Deze periode is het GGMD
de klant.
GGMD
staat voor Geestelijke Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening.
Het GGMD begeleid mensen
die doof of slechthorend zijn en eventueel ook een visuele beperking hebben in
heel Nederland, dus ook in Eindhoven.
In Nederland zijn er naar
schattig 40.000 mensen die doof-blind zijn.
Van deze groep
is 5% doofblind geboren (congenitale doofblindheid) en 95% in de loop van hun
leven doofblind geworden (verworven doofblindheid).
Verreweg het
grootste gedeelte van de doofblinden (70 tot 75%) is 65 jaar of ouder.
Deze mensen
zijn bijvoorbeeld doofblind geworden door trauma of ziekte.
Ook zijn er
bepaalde syndromen zoals, het syndroom van Usher waardoor ze op latere leeftijd
doofblind worden.
Bij het
syndroom van Usher wordt iemand bijvoorbeeld doof geboren en wordt in de loop
der jaren het zicht steeds slechter tot dat hij/zij helemaal niets meer ziet.
Voor doofblinde mensen is
hun wereld relatief klein in vergelijking met ons.
Aangezien communiceren
vooral een probleem is.
Ze communiceren
bijvoorbeeld door 4 handen gebaren of vingerspellen in de hand.
En ze eigenlijk niet echt
zelfstandig deel kunnen nemen aan dagelijkse bezigheden, zoals boodschappen
doen.
Helemaal omdat er voor
deze mensen erg weinig soorten activiteiten voor thuis en met andere mensen zijn
hebben ze ons gevraagd om een spel te ontwerpen wat ze eventueel zelfstandig of
met meerdere spelers kunnen spelen.
Vooral op de momenten dat
ze geen begeleiding krijgen (wat vaak maar 4 uur in de week is) zitten ze vaak
gewoon alleen thuis.
Op deze momenten is het
belangrijk dat ze een goede vorm van vermaak hebben.
Een spel zou hiervoor dus
een goede uitkomst zijn.
Het spel mag zowel een
bestaand spel als een volledig nieuw spel zijn.
Het bestaande spel mag dus
ook gewoon op zo’n manier aangepast worden dat het speelbaar wordt voor
doof-blinde mensen.
Bij het ontwerpen moet je
ervan uitgaan dat de mensen die het gaan spelen volledig blind en doof zijn.
En dat deze zintuigen dus
volledig onnodig zouden moeten kunnen zijn bij het uitvoeren van het spel.
Het mag wel een moeilijk
spel zijn, want verstandelijk hoef je er niet van uit te gaan dat er ook een
achterstand in is. Daarnaast is elk spel uit te leggen door de begeleiders.
Vooral denken en voelen
zijn dingen die mensen die doof-blind zijn goed kunnen.
Hier kan ik in mijn spel
veel gebruik van maken.
Door bijvoorbeeld
verschillende reliëfs te gebruiken om verschil aan te geven.
Probleemstelling
(eenduidig)
Hoe ontwerp ik een spel
dat zonder begeleiding speelbaar is voor doof-blinde mensen?
Randvoorwaarden
Materialen
-
lijm
-
Schrijfgereedschap
-
Papier
-
Meetgereedschappen
-
Schroeven
-
Laptop
-
Hout
-
Kunststof
-
Afbreekmes
-
Schaar
Middelen
-
SolidWorks
-
3D
printer
-
Lasersnijder
-
Vacuümvormer
-
Freesmachine
-
Lokaal
-
Tijd
-
Internet
Kennis
-
Kennis
van GGMD
-
Hulp
van leraren en leerlingen
-
Hulp
bij het gebruiken van de machines
Op te
leveren producten
-
Plan van aanpak
-
Planning
-
Pakket van
eisen/pakket van wensen
-
Morfologisch
overzicht
-
Schetsen
-
Gedetailleerd CAD model
- Presentatie
- Schaalmodel
- Projectverslag
Afbakening/risico’s
Wat volgens mij wel bij
dit project hoort.
-
Model maken (1 op
1)
-
CAD tekening
-
Schetsen
-
Presentatie
-
Een doos voor het
spel
-
Een handleiding
Wat volgens mij niet bij
dit project hoort.
-
Een handleiding
in braille schrijven
Wat de risico’s zijn van
het project.
-
CAD
tekening
-
Planning
aanhouden en bijwerken
-
Haalbaarheid
van concepten
-
Het
beperkt aantal productiemogelijkheden
-
Werken
met de machines
Kwaliteit
-
Het plan van
aanpak is duidelijk en overzichtelijk en begrijpelijk voor mensen die geen
specifieke kennis hebben over industrieel product ontwerpen.
-
De planning is
overzichtelijk zodat er ineen oogopslag gezien kan worden wat er wanneer moet
gebeuren.
-
In het pakket van
eisen en wensen is begrijpelijk weer gegeven wat er van het product wordt
verwacht.
-
In het
morfologisch overzicht staan duidelijk oplossingen voor problemen die bij het
product komen kijken.
-
Ik kan schetsen
maken in 3 punt perspectief, zowel ronde als vierkante vormen met balpoint pen.
-
Ik kan een gedetailleerd CAD model maken in SolidWorks van elk individueel
onderdeel van het spel.
- De presentatie legt duidelijk uit wat het
eindproduct is en hoe de fase naar het eindproduct gelopen is.
- Het schaalmodel wordt gemaakt door materiaal
dat niet makkelijk splintert en/of breekt en is makkelijk handelbaar door
iemand die doof-blind is. Dit model wordt 1 op 1.
Bij
het maken van een model kan ik gebruik maken van de 3D printer, laser snijder,
vacuümvormer, draadbuiger en de CNC frees (eventueel met aansturing). Ook kan
ik gebruik maken van papier, tempex karton en andere kunststof soorten, stof,
hout en ijzer als materiaal.
- Het projectverslag geeft duidelijk weer hoe
het project gelopen is en wat het eindresultaat geworden is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten